Jom klik iklan

Tuesday, August 2, 2011

Hari kedua sungkei

Sungkei tu maksudnya berbuka puasa. Hari ini memang mencabar,panasnya hingga 36'C,panas giler ditambah dengan jerebu makin terasa bahangnya. Tapi yang bestnya hari ni,ada orang rajin masakkan makanan untuk berbuka..hehehe..siapa lagi kalau bukan hubby tercinta. Masak simple-simple sahaja sebab yang menjadi tumpuan ialah air..Hari ini hubby buat umai ikan gonjeng (ikan bulu ayam kalau tak silap namanya disebut mak Suzy dulu) , sambal asam (rasa meleleh air liur), ikan masin sepat goreng dan sayur daun bandung (daun ubi) rebus. Sungguh simple tapi menyebabkan perut semakin lapar..
 SAMBAL ASAM
Mudah je membuatnya,
1 biji buah mangga atau lain-lain buah yang sewaktu dengannya, dicincang halus kemudian dicampur dengan sambal belacan(ikan bilis ditumbuk dengan cili dan sedikit belacan). Letak sedikit garam dan gula.Kalau rasa susah nak gaul,tambah sedikit air.Tapi kalau buah yang hampir masak atau yang dah lembut sebab dah lama,tak payah letak air sebab ia sendiri akan mengeluarkan air...lepastu apa lagi nyam-nyamlah......


 UMAI IKAN
Cara membuatnya,hiris halus ikan (cincang pun boleh) ,bawang merah,bawang putih,bawang besar,cili padi dan sedikit halia.Jangan lupa air limau kasturi dan hiriskan sedikit kulit limau untuk ditambah ke dalam umai.Jangan banyak sangat kulit limau nanti pahit.  Gaulkan dan tambah sedikit garam dan ajinomoto(resepi mak saya tak letak ajinomoto). Sudah siap untuk dimakan. Tidak sesuai untuk orang yang perutnya sensitif.


IKAN SEPAT GORENG.
Takkan tak reti goreng ikan masin kot..hihihi

Alahai,tak sabar tunggu waktu berbuka...

3 comments:

  1. wahhhh...sedapnyer....!nyum nyum..

    ReplyDelete
  2. masakan temurun kann..bestt..ermm..pencetus idea nih...nk buat jugak

    ReplyDelete