Jom klik iklan

Tuesday, June 3, 2014

KEK PISANG KUKUS@APAM PISANG

Semenjak pokok pisang tepi pagar pra sekolah asyik berbuah,saya pun jadi rajin membuat kek pisang. Bukan apa,jemu juga nak makan cucur renyok@jemput-jemput pisang jer.Lagipun pisang ni sedap juga di buat kek. Nama pisang ini bukan pisang embun,tapi rupanya sama dengan pisang embun. Rasanya tidaklah semanis pisang embun.

Pokok pisang yang rajin berbuah

Bila buah pisang sudah banyak,maka dengan rajinnya saya mengoogle untuk mencari resepi-resepi yang mudah untuk menghabiskan pisang-pisang ini. Jadi antaranya resepi Kek Pisang Kukus yang entah siapa punya resepi asal yang saya ambil sebab terlalu banyak resepi-resepi yang saya copy dan paste. (maaf ya tuan resepi.Halalkan resepi tuan ya..)hehehehe

KEK PISANG KUKUS@APAM PISANG

Bahan-bahan:

2 gelas tepung naik sendiri
1 gelas gula (saya selalu guna 3/4 gelas)
1 gelas minyak masak
3/4 biji telur
Pisang 4 biji-dilenyek sampai lumat dan dibiarkan supaya menjadi gelap.

Acuan saya..saiz,tak tau nak cakap.tapi kecil sahaja

Gelas yang saya guna..abaikan cangkir kat belakang

Telur gred B

Blend jer

Sudah kembang

Masukkan pisang lenyek


Pisang yang telah dilenyek
 
Cara membuatnya:
Blend gula,minyak dan telur sampai kembang.Sudah kembang tuang dalam mangkuk dan gaul tepung dan masukkan pisang lenyek. Lepas itu masukkan dalam acuan yang telah digeser dengan sedikit minyak. (tak letak pun takpe). Tutup atas acuan dengan aluminium foil dan kukus sampai masak.(biasa dalam 40 minit). Senang jer kan....
Sudah masak

Bolehlah untuk minum petang bersama teh atau kopi


No comments:

Post a Comment