Jom klik iklan

Sunday, December 9, 2012

dilema orang kidal

Membaca dalam Kosmo! Online - Rencana Utama cerita tentang orang kidal memang benar. Saya juga salah seorang pengguna tangan kiri hampir dalam semua perkara kecuali makan. Memang mencabar bagi pengguna tangan kidal untuk melakukan atau menggunakan barang yang khusus untuk orang tangan kanan,misalnya, pengupas buah, memandu kereta, memasak dan mengaji. 

Sebagai seorang guru pra sekolah,cabaran saya setiap tahun ialah mengajar murid yang menggunakan tangan kanan untuk menulis dan menunjukkan contoh tulisan di papan tulis dengan tangan kanan. Memang nampak mudah,tapi itu adalah cabaran yang perlu dihadapi oleh saya setiap tahun. Saya mengajar murid menulis dengan memegang tangan mereka dengan tangan kanan juga kerana sukar mengajar murid menulis jika kita menggunakan tangan kiri. Lagipun,orang kidal menulis di atas bukunya seolah2 terbalik. Jadi kedudukan tangan amat penting untuk mengajar murid menulis dengan betul. Namun semua itu hanya alah bisa tegal biasa..Tiada yang mustahil jika kita mahu melakukannya. Harap ibu,bapa,penjaga dan cikgu2 yang mengajar murid tangan kidal tidaklah memaksa mereka menulis dengan tangan kanan dan tunjuklah cara menulis yang betul juga dengan menggunakan tangan kidal. Kita cuma mengajar bentuk huruf dan nombor dan terpulanglah dengan tangan mana ia ditulis asalkan betul bentuk dan rupanya. 

Apa yang menarik,ada pendapat mengatakan orang kidal lebih bijak dari orang tangan kanan...betulkan?kami memang bijak sebab dapat hidup dalam dunia orang kanan tanpa banyak masalah....hehehehe

1 comment: