Jom klik iklan

Wednesday, April 11, 2012

Kasihan anak...

 Kita tidak dapat menyalahkan 100% ibu bapa anak-anak yang mendera anak-anak ini.Memang mereka memerlukan kesabaran yang amat tinggi dalam melayan anak-anak istimewa ini. Sedangkan kita anak-anak normal pun tak terkawal,inikan pula yang bermasalah.Kelas saya ada sorang budak istimewa yang saya pun tidak tahu apa masalahnya. Dia tidak boleh duduk diam,suka main lego dan bersendirian.Bercakap pun saya tak faham. Dia selalu bertindak cepat apabila melakukan perkara yang tidak dibuat oleh rakan-rakan sebayanya. Misalnya buang sampah pensel merata tempat,menyepahkan lego,mengacau bbm,mengambil barang cikgu atas meja atau menconteng kertas kakak(PPM).Apabila dilarang,dia faham tapi sikap dan penerimaannya macam Athirah,anak saya yang baru 2 tahun 5 bulan. Semuanya dia anggap kita bermain dengannya.kadang kala bila dah tak sabar mau juga tangan ni berjalan.Walaupun setengah,sempat lagi dia buat aksi mempertahankan diri.Nampak sungguh dia biasa dipukul.Maklumat dari ibu dan jiran-jiran semua mengatakan dia nakal.Pada saya,dia bukan nakal,cuma dia tak tahu itu salah.Dia bukan bodoh,cuma lambat faham kerana ketidakmampuan berkomunikasi.Bila dia bercakap,saya rasa sedang menonton movie God Must Be Crazy..macam tu ler bunyi bahasanya.Tapi bila disuruh menolong kakak ppm,dia suka dan pandai pula.Itu bererti dia bukan bodoh,cuma dia ada dunia sendiri yang kita tidak faham dan saya pula tidak dapat menyelami dunia dia...Kasihannya dia...


No comments:

Post a Comment