Jom klik iklan

Wednesday, August 15, 2012

Kari Ikan Tongkol

Hari ni kena jadi tukang masak lagi. Bukan apa,mak saya suka suruh saya masak bila adik-adik saya balik. Entahlah,selalu orang kata nak makan masakan mak,tapi adik-adik saya makan masakan kakak dia...Tapi takpelah,sebab saya rajin sikit hari ni walaupun selsema sebab dah lama tak makan kari ikan tongkol ni.

 Kari Ikan Tongkol


Bahan-bahannya...
1. Ikan tongkol

Ikan tongkol yang sudah dibersihkan.Kuantiti, 2 ekor ikan sederhana besar.  Nampak sikit sebab bekasnya kecil.

2. Bawang merah
3.Bawang putih 
4. Halia 
5. Serai
6. Asam jawa/asam keping/belimbing tunjuk dan lain-lain buah yang masam.
7. Kari (biasa guna kari Alagapas atau Babas)
8. Santan
9. Minyak masak untuk menumis.

Cara masak: 
1. Tumbuk/blend semua bahan kecuali kari dan asam jawa. Lepas itu tumiskan.

Tumis sampai warna kekuningan.
2. Campurkan air ke dalam kari dan kacau hingga sebati. Bila telah sebati,tuangkan ke dalam tumisan yang telah kekuningan tadi. 

3. Tumiskan lagi sehingga kari masak.Nak kenal sudah masak ke belum apabila kari sudah pecah minyak dan baunya sungguh sedap...hehehe..kalau kari macam pekat jer,sila tambah sedikit minyak masak ya..


4. Bila kari dah masak,masukkan santan dan tunggu santan mendidih baru masukkan ikan.(kalau saya tak didih lagi dah masuk ikan,nak cepatkan..hehehe)Tunggu sampai ikan masak.Jangan lupa balik-balikkan ikan tu dan masukkan air asam jawa@asam keping@belimbing buluh@buah mangga muda@lain-lain asam yang sesuai.Waktu ni juga boleh masukkan terung@sayur kacang lendir@bendi.Jangan lupa masukkan garam dan perisa untuk menambahkan kesedapan kari anda.

5. Dah siap,boleh dihidangkan dan makan....kepala ikan saya booking dulu ya...


Senang jer memasak ni cuma yang penting kena rajin dan kreatif. Siapa yang suka letak daun kari tu letak masa menumis kari tadi. Perbezaan ikan kari dan ayam kari ialah kari ayam ada rempah tumis tapi kari ikan tak ada..

1 comment: